Årsplan 8-10 trinn 2014-2015

ÅRSPLAN 8. TRINN SKOLEÅRET 2014- 2015
Farsund Kristne Grunnskole
KUNST OG HÅNDVERK
Fag Lærer Per Verås

Faget er delt inn i hovedområdene visuell kommunikasjon, design, kunst og arkitektur.
Faget kunst og håndverk bærer i seg ulike tradisjoner, fra håndverkernes solide materialkunnskap og reproduserende arbeidsprosesser, via designernes idéutvikling og problemløsning til kunstnernes fritt skapende arbeid.”
Praktisk skapende arbeid i verkstedene med å gi form til opplevelser og utvikle produkter står helt sentralt i faget.”(…)” Utvikling av fantasi, kreativitet, motorikk og håndlag er viktige dimensjoner i faget og forutsetter tid til utprøving og fordypning”
Kunnskap om form, farge og komposisjon er avgjørende for å lage produkter som fungerer, og for å framføre visuelle budskap på en hensiktsmessig måte”


HOVEDOMRÅDER FOR 8. TRINN ER VISUELL KOMMUNIKASJON OG DESIGN

Uke Tema Kunnskapsløftet Teknikker/materiale Produkt
34 - 40


VISUELL KOMMUNIKASJON

Monogram/Logo

Kalligrafi
Mønsterbygging
• ”stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer”


Sprittusj, tusj, fargeblyanter
Kalligrafitusj
Søm med ullgarn



Tegnemapper i papp med logo og navn
41





















Tema Kunnskapsløftet Lærestoff/tips Produkt
41 - 49

VISUELL KOMMUNIKASJON

Tegneforming

Komposisjon

Fargelære


KUNST
• ”bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser”





•”samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeid”


ULIKE TEGNETEKNIKKER
Tusjtegning (svart-hvitt, lys-mørke)
Varme/kalde farger Collage/høstblad
Kartongklipp
Rivebilde
Kartongsilhuett med valørtoneskala som bakgrunn (vannfarger)
Fettstift
Akvarell
Bilder
50 -51

VISUELL KOMMUNIKASJON

Tegneforming
Komposisjon
Fargelære











Bilder




52-1 JULEFERIE
















Uke Tema Kunnskapsløftet Lærestoff/tips Produkt
1 - 8
DESIGN
Søm i skinn/lær

Fra ide til produkt”





•”Designe produkter ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon.”

•”Beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser..”

•”Lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk.”

Gjøre rede for særtrekk ved nordisk design i et internasjonalt perspektiv”



Mønsterbygging
Mønsterlaging
Trykking/dekorering
Søm i skinn


Selvdesignet
lite produkt i skinn
9 VINTERFERIE





10 -15
KUNST


diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt for eget skapende arbeid med portrett og skulptur”
Maling
Fargeblanding
Penselbruk
Maleri A3 m utgangspunkt i kunstner, f.eks Munch
16 PÅSKEFERIE













Uke Tema Kunnskapsløftet Lærestoff/tips Produkt
22 - 24
DESIGN



•”Designe produkter ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon.”
•”Beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser..”
•”Lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk.”





Egentegnet/designet produkt

NB! Fokus på designprosess, ikke bare produkt













Halvårsplan i Kunst og Håndverk
9.trinn Farsund Kristne Grunnskole

Faglærer: Per Olav Verås




Hovedområder i faget: Visuell kommunikasjon, Design, Kunst og Håndverk.
Grunnleggende ferdigheter: Å kunne skape arbeid i verkstedene med å gi form til opplevelser og utvikle produkter står helt sentralt i faget. Dette arbeidet omfatter bruk av tradisjonelle og nyere materialer, redskaper og teknikker. Utvikling av fantasi, kreativitet, motorikk og håndlag – fra det enkle til det mer avanserte – er viktige dimensjoner i faget og forutsetter tid til utprøving og fordypning. Dette gir den enkelte mulighet til å oppleve gleden ved å skape og mestre.

Lærestoff: Akantus av Eldbjørg Dahl og Randi O. Johansen


Det er noe usikkert om vi rekker å gjennomføre alle punktene i løpet av denne perioden. Dette må vi evaluere etter hvert. Derfor tar jeg forbehold om endringer underveis.

I løpet av skoleåret er hver gruppe igjennom følgende stasjoner:

  • Håndarbeid
  • Sløyd
  • Tegning/maling
  • Digital visualisering






Kompetansemål etter 9. årstrinn:



Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

Visuell kommunikasjon
I visuell kommunikasjon er praktisk skapende arbeid med todimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge og komposisjon samt idéutvikling, problemløsning og symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet. Eksperimentering med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid visuell kommunikasjon i ulike medier.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser
  • bruke ulike funksjoner i bildebehandlingsprogram
  • tegne bildemanus, redigere og manipulere enkle digitale opptak og vurdere bruk av egne virkemidler
  • vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill
  • stilisere motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster, logo, skilt og piktogrammer
  • dokumentere eget arbeid i multimediepresentasjoner

Design


I design står formgiving av gjenstander sentralt. Her videreføres håndverkstradisjonen i faget. Design omfatter både arbeid direkte i materialer og arbeid med skisser og modeller. Utforming av ideer, arbeidstegninger, produkter og bruksformer står sentralt. Kjennskap til materialer, problemløsning og produksjon kan danne grunnlag for innovasjon og entreprenørskap.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
  • beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
  • skape klær og drøfte mote, pris og kvalitet i et forbrukerperspektiv
  • samtale om hvordan urfolk og andre kulturer har påvirket og inspirert ulike designuttrykk
  • beskrive livsløpet til et produkt og vurdere konsekvenser for bærekraftig utvikling, miljø og verdiskaping
  • lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverkgjøre rede for særtrekk ved nordisk design i et internasjonalt perspektiv

Kunst

Tradisjonen med fritt skapende arbeid innenfor bilde og skulptur videreføres og utvikles i dette hovedområdet. Inspirasjon fra kunsthistorien, fra helleristninger via antikken og renessansen til dagens kunstverk i vårt flerkulturelle samfunn, danner utgangspunkt og referanse for elevens fantasi og eget skapende arbeid i ulike materialer.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt for eget skapende arbeid med portrett og skulptur
  • samtale om opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke dette som utgangspunkt for eget arbeidsammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst


Arkitektur

I arkitektur står kunnskap om det fysiske nærmiljøet sentralt. Dette innebærer kunnskap om hvordan bygningskulturen, inne- og uterom, kan påvirke vår hverdag. Tegning og bygging av modeller i målestokk inngår i hovedområdet og danner grunnlag for å forestille seg tredimensjonale rom ut fra tegninger og dataanimasjoner.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
  • tegne hus og rom ved hjelp av topunktsperspektiv
  • samtale om arkitekttegninger og digitale presentasjoner av byggeprosjekter, vurdere tilpasning til omgivelsene og skissere ulike løsninger
  • vurdere funksjonell innredning av rom, stil og smak og visualisere egne løsninger












Når
Hva
Materialer
Hvordan
Vurdering
August/
Desember
  • Plakat i A3 format av fra
en selvvalgt film. Plakaten
skal inneholde tekst
og bilde
  • To punkts perspektivtegning
av et hus. Dette skal så
plasseres i et landsskap.

  • Lære å tegne et ansikt der
  • Proporsjonene er riktige
  • Og delene riktig plassert.
Papir, blyant og
Fargeblyanter.

Papir, blyant og
maling.
Gjennomgang av teori
på tavla.
Elevene jobber så med
Sine arbeider.

  • Kreativitet
  • Fargebruk
  • Nøyaktighet
  • Innsats


  • Drakt og dekor historikk



  • Knyttebatikk


Akantus

T- skjorter og
batikkfarger
Gjennomgang av teori.
Elevene jobber videre
med tegneoppgaver.

Vi lager knuter etter ønske på en hvit
T-skjorte. T-skjorta dyppes deretter i ønskede farger.


  • Toving


  • Hekling


Ull

Garn


Elevene lager lue eller
Veske.

Nett eller etui til mobiltelefon










  • Glassmaleri




Vindusglass,
Blylister og
Glassmaling.
Treramme.
Blylistene limes på glassplata etter tegning. Deretter fylles glassmaling i feltene som blylistene danner. Glassmaleriet monteres så i en treramme.




/des.

  • Lysestake tre

  • Julepynt/Gaver






Treklosser og runde trepinner.
Papir, tekstiler og tre.

Tegne lysestake med treklosser som hovedelement.


Dette skal vi jobbe med for å nå målene: Karakteren 6 er uttrykk for at eleven har oppnådd særlig høy grad av den kompetansen som går frem av vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle tilfellet. Besvarelsen samsvarer i høy grad med oppgavens intensjon.

Karakteren 5 er uttrykk for at eleven har oppnådd høy grad av den kompetansen som går frem av vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle tilfellet. Besvarelsen samsvarer i stor grad med oppgavens intensjon.

Karakteren 4 er uttrykk for at eleven har oppnådd middels eller noe over middels grad av den kompetansen som fremgår av vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle tilfellet. Besvarelsen samsvarer med oppgavens intensjon.

Karakteren 3 er uttrykk for at eleven har oppnådd middels eller noe under middels grad av den kompetansen som går frem av vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle tilfellet. Besvarelsen samsvarer stort sett med oppgavens intensjon.

Karakteren 2 er uttrykk for at eleven har oppnådd under middels grad av den kompetansen som fremgår av vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle tilfellet. Besvarelsen samsvarer i liten grad med oppgavens intensjon.

Karakteren 1 er uttrykk for at eleven har oppnådd liten grad av den kompetansen som fremgår av vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle tilfellet. Besvarelsen samsvarer ikke med oppgavens intensjon.


ÅRSPLAN KUNST OG HÅNDVERK
10KLASSE
Grunnleggende ferdigheter i faget.
Farsund Kristne Grunnskole
Per Olav Verås, fag lærer
Elevene får opprettet en digital mappe i kunst og håndverk på its learning, der dokumentasjon på arbeidsprosesser skal lagres. Der skal de også noen ganger skrive inn vurdering av eget arbeid, og hva de har lært gjennom oppgavene. Denne mappen er sammen med papirmappen elevene lager seg «dokumentasjonsbanken» på hva eleven har gjort i faget. Dette skal hjelpe eleven i å se egen utvikling, og være til hjelp for læreren som skal vurdere.



UKE dato hovedområde kompetansemål innhold/arbeidsmåter
34-38





Visuell kommunikasjon

- bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser.

-beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser.

-designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
Teknikker
- Tegne, lage collage, føye sammen papir til en mappe.

Praktisk skapende
Med utgangspunkt i elevenes egne interesser lager de en visuell «presentasjon av seg selv»/ sine interesser i form av en collage. Der bruker de bilder og fargebiter fra ulike blader, de kan også bruke egne bilder. Utformingen på collagen skal de designe; skal den ha form som en bestemt geometrisk figur, form som et dyr eller noe utstyr de bruker for å utøve hobbyen sin?
Vi ser på ulike eksempler på ulike collager.
Collagen skal være på framsiden av en mappe som de skal bruke i kunst og håndverk til ha ting vi lager.
Vår visuelle kulturarv s.93 i KH 10 og LV s. 64
- å skape rom i bilder
- hvilket formål har bilde s. 103
- arkitektens ideer, skisser og tegninger


Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert. Det er også lagt opp til en egenvurdering i etterkant, der elevene skal skrive noe om hva de er fornøyd med, hva de kunne ha gjort annerledes og hva de har lært av oppgaven.
39-44





Arkitektur
-tegne hus ved hjelp av to-punktsperspektiv. Samtale om arkitekttegninger og digitale presentasjoner av byggeprosjekter, vurdere tilpasning til omgivelsene og skissere ulike løsninger.
Teknikker
-tegne, male.
Praktsk skapende
-Øveoppgaver: tegne gjenstander med to-punktsperspektiv. (Dette punktet skal dekke det som er innenfor perspektiv i matematikk på 10 trinn også.)
- tegne byggverk (gjerne med utgangspunkt i lokale bygninger.)
- Fugle- og froskeperspektiv.
- Lage et bilde med topunktsperspektiv av en gate eller et hus. Dette skal males med vannfarger. Til slutt skal bildet monteres på svart papp.
Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert.

Elevene skal også komme med tilbakemeldinger til hverandre om det de synes andre har løst på en god måte.
45-51





Design
-beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser.

-designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon.



Teknikker
- tegne, male, sage, pusse

Praktisk skapende
- Introdusere emnet industridesignere og ideskaping s. 111 i KH 10
-fra strømlinjeform til postmoderne fristrek
-modernismen (estetisk opplevelse)
- postmodernismen (frodig formspråk)
-memphisskolen (form, ikke funksjon)
- ideskaping
- arbeidsmåter
-stil, mote. vane




Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert.

1-7





Kunst
- sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner innenfor to- og tredimensjonal kunst.
Teknikker
- fotografere,tegne, male

- vi lager et bilde av lerret på treramme og bruker en kunstner (Sonia Delaunay, Andy Warhool)




Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert

9-13






Design
- skape klær og drøfte mote, pris og kvalitet i et forbrukerperspektiv.
Teknikker
- tegne klær, skape noe nytt ut fra noe brukt.
Praktisk skapende
- tegn en skjorte eller et annet plagg i primærsnitt
Noen oppg. side 170 i Akantus
- moter og reklame s. 176 i Akantus.
-maskinsøm
- materialkunnskap
- smykker som tilbehør
- klær som symbol


Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert
15-19





Arkitektur
- forklare hvordan klima, kultur og samfunnsforhold påvirker bygningers konstruksjon, valg av materialer, form, uttrykk og symbolfunksjon.
Teknikker
-Tegne, male
Praktisk skapende
  • Ekstriør s. 182 -207 i Akantus
- Med huset gjennom arkitekturhistorien, antikken, middelalderen, renessansen, barokken, modernismen og postmodernismen



Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert
20-25





Visuell kommunikasjon
- vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill.
Teknikker
- tegne manus, lage film
Praktisk skapende
- virkemidler i film
- fra ide til film
-reklame, dataspill
Side 108 – 131 i Akantus
Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert.

Elevene skal også vurdere hverandre, hva de har løst på en god måte, og hva de kunne gjort annerledes.

Med forhold til endring.
/POV Per Verås
12.08.2014
















No comments:

Post a Comment