ÅRSPLAN
8. TRINN SKOLEÅRET 2014- 2015
Farsund
Kristne Grunnskole
KUNST
OG HÅNDVERK
Fag
Lærer Per Verås
Faget
er delt inn i hovedområdene visuell kommunikasjon, design, kunst og
arkitektur.
”Faget
kunst og håndverk bærer i seg ulike tradisjoner, fra håndverkernes
solide materialkunnskap og reproduserende arbeidsprosesser, via
designernes idéutvikling og problemløsning til kunstnernes fritt
skapende arbeid.”
”Praktisk
skapende arbeid i verkstedene med å gi form til opplevelser og
utvikle produkter står helt sentralt i faget.”(…)” Utvikling
av fantasi, kreativitet, motorikk og håndlag er viktige dimensjoner
i faget og forutsetter tid til utprøving og fordypning”
”Kunnskap
om form, farge og komposisjon er avgjørende for å lage produkter
som fungerer, og for å framføre visuelle budskap på en
hensiktsmessig måte”
HOVEDOMRÅDER
FOR 8. TRINN ER VISUELL KOMMUNIKASJON OG DESIGN
Uke | Tema | Kunnskapsløftet | Teknikker/materiale | Produkt |
34
- 40
|
VISUELL KOMMUNIKASJONMonogram/Logo
Kalligrafi
Mønsterbygging |
• ”stilisere
motiver med utgangspunkt i egne skisser i arbeid med mønster,
logo, skilt og piktogrammer”
|
Sprittusj,
tusj, fargeblyanter
Kalligrafitusj
Søm
med ullgarn
|
Tegnemapper i papp med logo og navn |
41
|
Tema | Kunnskapsløftet | Lærestoff/tips | Produkt | |
41 - 49 | VISUELL KOMMUNIKASJONTegneforming
Komposisjon
Fargelære |
• ”bruke ulike
materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne
interesser”
•”samtale om
opplevelse av hvordan kunstnere til forskjellige tider og i ulike
kulturer har uttrykt seg gjennom foto, film og video, og bruke
dette som utgangspunkt for eget arbeid”
|
ULIKE
TEGNETEKNIKKER
Tusjtegning
(svart-hvitt, lys-mørke)
Varme/kalde
farger Collage/høstblad
Kartongklipp
Rivebilde
Kartongsilhuett
med valørtoneskala som bakgrunn (vannfarger)
Fettstift
Akvarell |
Bilder |
50 -51 | VISUELL KOMMUNIKASJON
Tegneforming
Komposisjon
Fargelære
|
Bilder
|
||
52-1 | JULEFERIE |
Uke | Tema | Kunnskapsløftet | Lærestoff/tips | Produkt |
1 - 8 |
DESIGN
Søm
i skinn/lær
”Fra
ide til produkt”
|
•”Designe produkter
ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon.”
•”Beskrive ulike
løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av
skisser..”
•”Lage funksjonelle
bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk.”
”Gjøre rede for
særtrekk ved nordisk design i et internasjonalt perspektiv”
|
Mønsterbygging
Mønsterlaging
Trykking/dekorering
Søm
i skinn
|
Selvdesignet
lite
produkt i skinn |
9 | VINTERFERIE | |||
10 -15 |
KUNST
|
”diskutere hvordan kunstnere i ulike kulturer har framstilt mennesker gjennom tidene, og bruke dette som utgangspunkt for eget skapende arbeid med portrett og skulptur” |
Maling
Fargeblanding
Penselbruk |
Maleri A3 m utgangspunkt i kunstner, f.eks Munch |
16 | PÅSKEFERIE |
Uke | Tema | Kunnskapsløftet | Lærestoff/tips | Produkt |
22 - 24 |
DESIGN
|
•”Designe produkter
ut fra kravspesifikasjon for form og funksjon.”
•”Beskrive ulike
løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av
skisser..”
•”Lage funksjonelle
bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk.”
|
Egentegnet/designet
produkt
NB!
Fokus på designprosess, ikke bare produkt
|
|
Halvårsplan
i Kunst og Håndverk
9.trinn
Farsund Kristne Grunnskole
Faglærer:
Per Olav Verås
Hovedområder i faget: Visuell
kommunikasjon, Design, Kunst og Håndverk.
Grunnleggende ferdigheter: Å
kunne skape arbeid i
verkstedene med å gi form til opplevelser og utvikle produkter står
helt sentralt i
faget. Dette arbeidet
omfatter bruk av tradisjonelle og nyere materialer, redskaper og
teknikker. Utvikling av fantasi, kreativitet, motorikk og håndlag –
fra det enkle til det mer avanserte – er viktige dimensjoner i
faget og forutsetter tid til utprøving og fordypning. Dette gir den
enkelte mulighet til å oppleve gleden ved å skape og mestre.
Lærestoff: Akantus
av Eldbjørg Dahl og Randi O. Johansen
Det er noe usikkert om vi rekker å
gjennomføre alle punktene i løpet av denne perioden. Dette må vi
evaluere etter hvert. Derfor tar jeg forbehold om endringer
underveis.
I løpet av skoleåret er hver
gruppe igjennom følgende stasjoner:
- Håndarbeid
- Sløyd
- Tegning/maling
- Digital visualisering
Kompetansemål etter 9. årstrinn:
|
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne |
|
I
visuell kommunikasjon er praktisk skapende arbeid med
todimensjonal form og digitale bildemedier vektlagt. Form, farge
og komposisjon samt idéutvikling, problemløsning og
symbolbehandling er sentrale emner i hovedområdet.
Eksperimentering
med visuelle virkemidler står sentralt i arbeid visuell
kommunikasjon i ulike medier.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
|
Design |
I
design står formgiving av gjenstander sentralt. Her videreføres
håndverkstradisjonen i faget. Design omfatter både arbeid
direkte i materialer og arbeid med skisser og modeller. Utforming
av ideer, arbeidstegninger, produkter og bruksformer står
sentralt. Kjennskap til materialer, problemløsning og produksjon
kan danne grunnlag for innovasjon og entreprenørskap.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
|
|
Tradisjonen
med fritt skapende arbeid innenfor bilde og skulptur videreføres
og utvikles i dette hovedområdet. Inspirasjon fra kunsthistorien,
fra helleristninger via antikken og renessansen til dagens
kunstverk i vårt flerkulturelle samfunn, danner utgangspunkt og
referanse for elevens fantasi og eget skapende arbeid i ulike
materialer.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
|
|
I
arkitektur står kunnskap om det fysiske nærmiljøet sentralt.
Dette innebærer kunnskap om hvordan bygningskulturen, inne- og
uterom, kan påvirke vår hverdag. Tegning og bygging av modeller
i målestokk inngår i hovedområdet og danner grunnlag for å
forestille seg tredimensjonale rom ut fra tegninger og
dataanimasjoner.
Mål
for opplæringen er at eleven skal kunne
|
Når |
Hva |
Materialer |
Hvordan |
Vurdering |
August/
Desember |
en
selvvalgt film. Plakaten
skal
inneholde tekst
og bilde
av et
hus. Dette skal så
plasseres i et landsskap.
|
Papir, blyant og
Fargeblyanter.
Papir, blyant og
maling. |
Gjennomgang av teori
på tavla.
Elevene jobber så med
Sine arbeider.
|
|
|
|
Akantus
T- skjorter og
batikkfarger
|
Gjennomgang av teori.
Elevene jobber videre
med tegneoppgaver.
Vi lager knuter etter ønske på en
hvit
T-skjorte. T-skjorta dyppes deretter i ønskede farger.
|
|
|
|
Ull
Garn
|
Elevene lager lue eller
Veske.
|
|
|
|
Vindusglass,
Blylister og
Glassmaling.
Treramme. |
Blylistene limes på glassplata etter tegning. Deretter fylles
glassmaling i feltene som blylistene danner. Glassmaleriet
monteres så i en treramme. |
|
/des. |
|
Treklosser og runde trepinner.
Papir, tekstiler og tre. |
|
|
Dette skal vi jobbe med for å nå målene:
Karakteren 6 er uttrykk for at eleven har oppnådd
særlig høy grad av den kompetansen som går frem av
vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle tilfellet.
Besvarelsen samsvarer i høy grad med oppgavens intensjon.
Karakteren 5 er uttrykk
for at eleven har oppnådd høy grad av den kompetansen
som går frem av vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle
tilfellet. Besvarelsen samsvarer i stor grad med oppgavens intensjon.
Karakteren 4 er uttrykk
for at eleven har oppnådd middels eller noe over
middels grad av den kompetansen som fremgår av
vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle tilfellet.
Besvarelsen samsvarer med oppgavens intensjon.
Karakteren 3 er uttrykk
for at eleven har oppnådd middels eller noe
under middels grad av den kompetansen som går frem av
vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det aktuelle tilfellet.
Besvarelsen samsvarer stort sett med oppgavens intensjon.
Karakteren 2 er uttrykk
for at eleven har oppnådd under middels grad av den
kompetansen som fremgår av vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det
aktuelle tilfellet. Besvarelsen samsvarer i liten grad med oppgavens
intensjon.
Karakteren 1 er uttrykk
for at eleven har oppnådd liten grad av den
kompetansen som fremgår av vurderingsgrunnlaget og kriteriene i det
aktuelle tilfellet. Besvarelsen samsvarer ikke med oppgavens
intensjon.
ÅRSPLAN
KUNST OG HÅNDVERK
10KLASSE
Grunnleggende
ferdigheter i faget.
Farsund Kristne
Grunnskole
Per Olav Verås, fag
lærer
Elevene får opprettet en digital mappe
i kunst og håndverk på its learning, der dokumentasjon på
arbeidsprosesser skal lagres. Der skal de også noen ganger skrive
inn vurdering av eget arbeid, og hva de har lært gjennom oppgavene.
Denne mappen er sammen med papirmappen elevene lager seg
«dokumentasjonsbanken» på hva eleven har gjort i faget. Dette skal
hjelpe eleven i å se egen utvikling, og være til hjelp for læreren
som skal vurdere.
UKE dato hovedområde kompetansemål innhold/arbeidsmåter
34-38
|
|
Visuell kommunikasjon |
- bruke ulike materialer og
redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser.
-beskrive
ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av
skisser.
|
Teknikker
- Tegne, lage collage, føye sammen
papir til en mappe.
Praktisk skapende
Med utgangspunkt i elevenes egne
interesser lager de en visuell «presentasjon av seg selv»/ sine
interesser i form av en collage. Der bruker de bilder og
fargebiter fra ulike blader, de kan også bruke egne bilder.
Utformingen på collagen skal de designe; skal den ha form som en
bestemt geometrisk figur, form som et dyr eller noe utstyr de
bruker for å utøve hobbyen sin?
Vi ser på ulike eksempler på ulike
collager.
Collagen skal være på framsiden av
en mappe som de skal bruke i kunst og håndverk til ha ting vi
lager.
Vår visuelle kulturarv s.93 i KH 10
og LV s. 64
- å skape rom i bilder
- hvilket formål har bilde s. 103
- arkitektens ideer, skisser og
tegninger
|
Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke
kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal
jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert. Det er også
lagt opp til en egenvurdering i etterkant, der elevene skal skrive
noe om hva de er fornøyd med, hva de kunne ha gjort annerledes og
hva de har lært av oppgaven. |
||||
39-44
|
|
Arkitektur |
-tegne hus ved hjelp av to-punktsperspektiv. Samtale om
arkitekttegninger og digitale presentasjoner av byggeprosjekter,
vurdere tilpasning til omgivelsene og skissere ulike løsninger. |
Teknikker
-tegne, male.
Praktsk skapende
-Øveoppgaver: tegne gjenstander med
to-punktsperspektiv. (Dette punktet skal dekke det som er innenfor
perspektiv i matematikk på 10 trinn også.)
- tegne byggverk (gjerne med
utgangspunkt i lokale bygninger.)
- Fugle- og froskeperspektiv.
- Lage et bilde med topunktsperspektiv av en gate eller et hus.
Dette skal males med vannfarger. Til slutt skal bildet monteres på
svart papp. |
Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på
ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne
oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir
vurdert.
|
||||
45-51
|
|
Design |
-beskrive
ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av
skisser.
-designe produkter ut fra en
kravspesifikasjon for form og funksjon.
|
Teknikker
- tegne, male, sage, pusse
Praktisk skapende
- Introdusere emnet
industridesignere og ideskaping s. 111 i KH 10
-fra strømlinjeform til postmoderne
fristrek
-modernismen (estetisk opplevelse)
- postmodernismen (frodig formspråk)
-memphisskolen (form, ikke funksjon)
- ideskaping
- arbeidsmåter
-stil, mote. vane
|
Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på
ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne
oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir
vurdert.
|
||||
1-7
|
|
Kunst |
- sammenligne og vurdere ulike retninger og tradisjoner
innenfor to- og tredimensjonal kunst. |
Teknikker
- fotografere,tegne, male
- vi lager et bilde av lerret på
treramme og bruker en kunstner (Sonia Delaunay, Andy Warhool)
|
Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke
kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal
jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert |
||||
9-13
|
|
|
- skape klær og drøfte mote, pris og kvalitet i et
forbrukerperspektiv. |
Teknikker
- tegne klær, skape noe nytt ut
fra noe brukt.
Praktisk skapende
- tegn en skjorte eller et annet
plagg i primærsnitt
Noen oppg. side 170 i Akantus
- moter og reklame s. 176 i Akantus.
-maskinsøm
- materialkunnskap
- smykker som tilbehør
- klær som symbol
|
Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke
kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal
jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert |
||||
15-19
|
|
Arkitektur |
- forklare hvordan klima, kultur og samfunnsforhold påvirker
bygningers konstruksjon, valg av materialer, form, uttrykk og
symbolfunksjon. |
Teknikker
-Tegne, male
Praktisk skapende
- Med huset
gjennom arkitekturhistorien, antikken, middelalderen,
renessansen, barokken, modernismen og postmodernismen
|
Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på ark. Der står det hvilke
kompetansemål som vi jobber med i denne oppgaven, hva de skal
jobbe med for å løse den, hva som blir vurdert |
||||
20-25
|
|
Visuell kommunikasjon |
- vurdere ulike budskap, etiske problemstillinger og visuell
kvalitet i reklame, film, nettsteder og dataspill. |
Teknikker
- tegne manus, lage film
Praktisk skapende
- virkemidler i film
- fra ide til film
-reklame, dataspill
Side 108 – 131 i Akantus |
Vurdering:
Elevene får oppgaven beskrevet på
ark. Der står det hvilke kompetansemål som vi jobber med i denne
oppgaven, hva de skal jobbe med for å løse den, hva som blir
vurdert.
|
Med forhold til endring.
/POV Per Verås
12.08.2014
No comments:
Post a Comment